Computable.nl | Strategie | Strategie | SOA versnelt aanvraag uitkering

In het kader van de wet eenmalige gegevensuitvraag ontwikkelde het CWI samen met het UWV en de VNG een digitaal klantdossier. De achterliggende architectuur is een servicegerichte, waardoor diensten snel via het web aangeboden kunnen worden. 22 JUNI 2007 Computable.nl | Strategie | Strategie | SOA versnelt aanvraag uitkering Dat Service Oriëntatie hét buzzword van…

In het kader van de wet eenmalige gegevensuitvraag ontwikkelde het CWI samen met het UWV en de VNG een digitaal klantdossier. De achterliggende architectuur is een servicegerichte, waardoor diensten snel via het web aangeboden kunnen worden.

22 JUNI 2007 Computable.nl | Strategie | Strategie | SOA versnelt aanvraag uitkering

Dat Service Oriëntatie hét buzzword van het moment is, hebben we wel begrepen. Maar wat er telkens weer gebeurt wanneer er sprake is van een buzzword, is dat volstrekt niets met het onderwerp te maken hebbende ontwikkelingen onder de noemer van het buzzword worden geschaard. Dat is bij alle hypes van de afgelopen jaren gebeurd, en vanuit commercieel oogpunt ook wel te begrijpen al kan ik het niet goedkeuren. De zegspersoon van Everett, de IT club die bij CWI, UWV en gemeenten een “SOA architectuur” heeft neergelegd, maakt gebruik van alle politiek correcte statements over SOA:

  1. een service-georiënteerde architectuur vooral handig als er nauw samengewerkt wordt met andere organisaties
  2. De it en business moeten samen nadenken over de diensten die ze willen aanbieden. Dat vergt een bepaalde soort van levensstijl
  3. Als een organisatie de voordelen van een service-georiënteerde architectuur goed wil benutten, is het verstandig om goed over de achterliggende architectuur na te denken.
  4. Het opnieuw hergebruiken van diensten is immers een van de kenmerken van een service-georiënteerde architectuur.

Maar juist de context waarbinnen deze kreten worden geplaatst maakt duidelijk dat we het hier nog lang niet, en misschien zelfs helemaal niet, over een service gerichte architectuur hebben. Laten we opnieuw eens naar de kreten kijken.

De eerste blijkt dan een probleem te detecteren waarvoor de Haarlemmerolie SOA een oplossing moet zijn, namelijk het ontsluiten via verschillende kanalen van gegevens.

De tweede heeft vooral betrekking op een probleem waar Everett tegenaan gelopen zal zijn, namelijk dat een zogenaamde service toch wat minder herbruikbaar blijkt te zijn dan de belofte was, en dat een andere dienst of bedrijfsonderdeel die service niet kan gebruiken. Een service die door maar één onderdeel gebruikt wordt is niet wat we willen, hergebruik van diensten is immers één van de selling points. Dat er over nagedacht moet worden is evident, maar uit de context lijken toch vooral de verschillende kanalen een probleem te zijn. We bespeuren een diensten-definitie die vooral gegevens moet uitwisselen, en niet of nauwelijks raakt aan bedrijfsprocessen.

De derde constatering sluit hier eigenlijk bij aan. We hebben het over kanalen: “Je wilt dezelfde dienst snel kunnen ontsluiten in een ander kanaal.” Hoezo dienst? Het gaat hier over gegevens die via web, intranet, en misschien email of telefoon geleverd moeten worden.

Punt 4 moet een gepokte en gemazelde verkoper van hypes altijd even noemen. We worden er ondertussen een beetje moe van want we roepen het bij elke hype weer, en telkens weer blijkt met name deze belofte het eerste te sneuvelen in de strijd in de loopgraven. Maar waarover heeft de goede man het eigenlijk? Over gegevensdefinities die in verschillende onderdelen van de organisatie niet op één lijn zitten! En: “Dat heeft wat historie. Daar zijn we tien jaar geleden mee begonnen om de gegevens te ontsluiten en daar plukken we nu nog de vruchten van”. Pardon? Al tien jaar bezig gegevensdefinities op één lijn te krijgen, en dat begint nu al wat op te leveren?

De benadering die bij deze vorm van SOA wordt gevolgd is een hopeloze. Het zal nooit gebeuren dat er de vruchten van geplukt gaan worden. Het vanuit het gegevensperspectief proberen op te lossen is een eindeloze weg van consensus proberen te bereiken, grutten in databases, modderen met BI tools en eindeloze trajecten om management rapportages boven water te krijgen.

SOA moet een andere benadering krijgen, die hier zeker niet toegepast lijkt. Vanuit de bedrijfsprocessen, dicht tegen en gesteund door het strategisch management, in een intiemere relatie tussen IT en business. Want bij de volgende hype twijfel ik er niet aan dat bij dit project de voordelen nog niet geoogst zijn, en men met een nieuwe hype en een nieuwe IT leverancier weer opnieuw aan het werk moet.

Tags:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *