Enterprise Architecture’s New Clothes – CSC Blogs

… in working with our clients, we are finding that the issue of using new technologies is only part of the story. To become truly digital organizations and fully exploit new technologies and outside-in forces, they also have to change how their IT organization is organized, including IT’s (increasingly blurring) relationship with the rest of the organization.…

… in working with our clients, we are finding that the issue of using new technologies is only part of the story. To become truly digital organizations and fully exploit new technologies and outside-in forces, they also have to change how their IT organization is organized, including IT’s (increasingly blurring) relationship with the rest of the organization.

… how does the EA group need to change? …

Source: blogs.csc.com (links obsolete)

Mapping en reporting: inderdaad lijkt het alsof in het sterker versplinterde (ik zou eerder zeggen: opgedeeld in kleine, los gekoppelde componenten) EA landschap dit tot problemen gaat leiden. De oplossing voor dit probleem is dat weliswaar het landschap opgedeeld is, maar dat het business model “in eigen huis” moet zitten. Gekoppeld aan een veelheid van elementen geeft dit model een kapstok voor BI en what-if scenario’s. Dit model is niet alleen model in de letterlijke betekenis van het woord: het is een graph van elementen die daadwerkelijk geïmplementeerd is (zie o.a. Business-Centred Architecturen).

Outside-in: dit aspect lijkt mij minder boeiend, of in ieder geval nogal voor de hand liggend. Ook wel technology push genoemd, is er inderdaad wel degelijk een beweging die gefaciliteerd moet worden vanuit push in het algemeen. Dit geldt niet alleen voor technologie: ook vanuit vernieuwingen in management theorieën (denk aan kantelen van organisaties), HR of welk gebied van onze moderne maatschappij dan ook is er impact waarvan we kennis moeten nemen en wanneer nodig faciliteren om de organisatie mee te laten bewegen.

Boundaries: gedeeltelijk overlappend met mijn opmerkingen bij het vorige punt. Actief openstaan voor aanpalende gebieden vraagt van de enterprise architectuur functie een brede basis, die niet alleen in de ICT technologie moet en kan liggen.

Customer: Vaak alleen met de mond beleden, kan alweer het business-centrische model helpen om dit ook daadwerkelijk in de implementatie terug te vinden: de klant centraal.

Tags:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *